Thursday, 25 April 2013

Resepi Ketam masak masala and Udang Goreng!!! seema style :P

Arini mood tengah baik... so update blog.. hehe... last 2 days seema masak ketam masala and udang harimau goreng and nasi putih panas perlukan mention nasi putih panas,x seema pun upload la gamba tu dkt facebook, mmg selalu seema upload yg seema masak. (tidak ade tujuan untuk berlagak eh) , so mmg selalu org dok pm seema minta resepi.. Jenuh jugak nak melayan sorang2 kat fb, walaupun seema nie xlah pandai sgt seema share je ilmu masak yg seema ade sikit2.. ecececehhhh...

First of all seema nak bgth bahan2 yg seema gunakan untuk masak ketam masala and udang goreng cara mamak... heheheh mamak pun mamak la asalkan sedap... bangga woo seema darah berketurunan mamak...

Ketam - 1/2kg (dibersihkan)
Bawang besar 2biji (potong biasa)
tomato 1/2 (potong biasa)
Halia 5cm (blend)
bawang putih 10ulas (blend)
Serbuk Kari Daging 3sudu besar (dicampur dgn air panas)
Serbuk Cili 1sudu besar (dicampur dgn air panas)
3 sekawan:kayu manis,bunga lawang,cengkih
Garam secukup rasa



                                              (jgn terkejut! saya mmg ska simpan stok byk2 :P)


                                                                      (3sekawan)
(serbuk kari daging yg dh dicmpur ngn air panas)

tu je bahan2 yang diperlukan, rasanya mmg suma bahan konfem ade dkt dapur kan?? heheh untuk yang selalu dapur berasap laa.. opss.. Cara masak die plak gini....


                                                        (Tumis bawang sampai naik bau)
                                                       (masukkan 3sekawan n tunggu jap)
                                                 (masukkan tomato and tunggu sampai lembut)
                                                  (masukkan halia n bwg putih yg dh diblend)
                                (masukkan serbuk kari dgng n serbuk cili yg dh dicmpur ngn air panas)
                                  (masukkan ketam, kacau bagi rata, and masukkan air dlm 3cawan)
                                     (biarkan ketam masak dan kuah jadi pekat, masukkan garam sekali)
                                                                 (okey dah pekat)            
(
(ok dah siap p/s: sape yg nak lagi pedas leh masukkan cili padi or lebihkan serbuk cili)


Okay untuk resepi Udang Goreng Style Mamak plak senang jer.. petik jari laaa hahahahah



                     (udang harimau gaul ngan serbukcili+serbukkunyit+blendofbwgputihnhalia+garam)
                                                            (gaul and perap at least 10min)
                                                                         (goreng!!!!!)
                                                                          (pusing2kan)
(siap!!!)


haaa senang x? tujuan seema letak bwg putih and halia nak hilangkan hanyir udang tu... lagipun elok letak untuk makanan laut....

daaa...... t seema update lg k... penat dah nie.. penat tunggu gamba loading!!

byeeeeeeeeeeee



Friday, 12 April 2013

keek.. keek..keekers!!!

Assalamualaikum semua....
Hari nie ari jumaat, ari yg saya paling suka tau x knp? Sebab CUTI laaa ofkos!! Hahaha.....
Btw nak crita pasal satu fenomena baru... Ehh japp.. Rasanya 2 fenomena baru... 'Keek' ngan 'WeChat'....
Suka sangat wechat sebab sape2 yg malas sangat nak taip tu blh anta voicenote jer... Panjng2 pun blh xde masalah... Best sangat2 tau...
Pasal keek plak.. Lagi senang xpayah nak taip2 update status, buka kamera and record jer to dlm 35 saat la.. Ok la tu kan?
Cuma macam seema nie kena pastikan bertudung la.. Kalau tak... Sekali kena kick boxing ngan Beliau!! Hahaha
Seema mula2 download keek sebab nak tgk keek Dato Siti Nurhaliza dgn Datin Dr Halina jer... Minat sgt kat dorg 2 nie....
Pastu tgk classmate seema pun ade then ape lg... Menggila laaa....
Hahahaa... Yang paling best kawan kelaa seema kata, sape2 yg letak gamba profile cun2 tu kantoi lah kalau itu bukan kebenarannya... Sebab keek kan video... Takkan 24/7 org tu bermakeup kan?...
Pasal wechat plak akan dpt update sape2 yg dh join wechat.. So add je la.. Senang kan??...
Dgr crita banyak tempat tkde air.. Unah mak seema kat Pandan Jaya pun xde air.. Kesian baby Ayisha... Hmm tp mak mandikan guna mineral water!! Amboii untung la ye...
Kalau korang nak add seema dkt wechat or keek blh jer...
Keek : seema_salam @seemasalam
Wechat : seema_salam@seemasalam

Bukan sama je ke?? Haahah abaikan je lah... Dh ngantuk nie... Otak dh xnak berfungsi... Ok semua.. Bye jaga diri..

Assalamualaikum.....



Monday, 8 April 2013

Pertandingan Bowling Insaniah Muslim!!

Assalamualaikum Semua.....
Hahaha dah macam lagu aaron aziz plak....
Ok well today... Saye nak crite ttg acara besar pertama Pertubuhan Kebajikan Insaniah Muslim kami....
Kami mengadakan pertandingan bowling juga perasmian pertubuhan nie secara besaran....
Acara diadakan pada 31.3.13... Cantik x date?? Hehehe.... Dkt Brem Mall, Kepong...
Malam sebelum acara tu, kitaorg g ibowl, brem mall untuk buat persiapan semua... Penat jugak la... Sampai 3pg baru balik....
Seema attach beberapa gamba kitaorg wat persiapan...
Seema sign out dlu eh! T seema crita part 2.. Dah lambat g kelas nieh













Bangle Ceremony for my Sis Jalena

Harloooo...
today i would like to share one of indianmuslim culture...
which is "Bangle Festival" which held on 10th march 2013, macam lenggang perut la lebih kurang maksud die.. tp cara2 dia lain la... hehehe...
mak ajak dalam 100org tapi rasanya that day around 300 orang datang kot.. hahaah naseb baik makanan cukup kan.. kalau tak mmg malu laa....
pasal makanan, mak saya masak.... at first nak order.. tp ayah mmg paksa mak masak.. hehehe..


Ok... Acaranya bermula.. eh... sebelum tu.. saya bgth ape tujuan majlis nie diadakan... majlis nie diadakan untuk menggembirakan hati bakal ibu... yelah dkt2 nak bersalin... mestilah diaorg nervous kan??... and 2nd majlis nie diadakan untuk meminta restu semua org... supaya proses kelahiran berlangsung dengan lancar...
nie mengikut kefahaman saya lah.. kalau salah minta maaf yerrr... :P

pada waktu pagi around 11pg... budak2 madrasah and ustaz datang untuk baca maulud..maulud akan amik masa dlm 2 jam jugaklah nak abes... pas maulud... makan tgh hari... pas makan tgh hari... sembahyang zohor berjemaah... pastukan ade persembahan nasyid dr budak2 madrasah (ok, nie bukan dlm planning, tp bersyukur la dioarg buat siap ade gaya suma tau, ramai datang tgk)... pastu sesi makan2 bg tetamu yang hadir...

Tepat pukul 3ptg.. our princess turun (org yg paling penting aritu la)... actually majlis nie lebih kepada perempuan la then laki... perempuan suma duduk dkt ruang tamu.. kat luar pasang 2 khemah.. so org2 laki dok borak2 kat luar :) , semua org akan pakaikan "santhanam" i dont know how to explain in malay or english :P hahahah yang penting bukan kunyit tau.... pas pakaikan santhanam dorg akan pakaikan gelang kat tangan bakal ibu.. tu je... heheh...

ok... xkan nak bebel je kan... saya akan selitkan beberapa gamba yang ade dlm simpanan saya....

see u next time,



                                                            (my 1st sister ngan 2nd sister)

                                                                 (my sis ngan hubby dia)








                                                              (my adik with Ahmad Nazim)

                                                          (its me larhhh)                              
                                       



                                                           (my mom wear bangles for my sis)
                                  (saya sapukan losyen kat tgn kakak supaya tak sakit time pakai gelang)



                                             (my BIL, My 1st sis, my 2sis, myself, my adek MIA)

Friday, 5 April 2013

Im a makcik Seema now!!

22nd March 2012.....

This is the date that i will never ever forget in my life... the date i becoming a aunt.. makcik... or kala
(in indianmuslim way), the day was fine until around 5.30 or 6.00 pm, my first sis Jalena went to Joe Medical Centre with my mum, her husband and her MIL because she have a appoinment with the doctor.. by the way her EDD was on 19.3... but doctor said the baby is still ok inside no need to worried.... We thought that she will be admitted for her delivery maybe she will be induced or what... But suddenly she came home back with all... i was like what happen?? and why she is looking dull?? anything happen?? i was so so tension that time!.. and i ask her MIL... and she said slowly that my sis need to undergo Caesarean because her pelvic bone is not open widely for the normal birth procedure... and her air ketuban also decrease alot.. if we drag the time, the baby might have infection!! i was like what??? I went upstair and meet her... hug her.. and said to her that i will be with her.. Dun worry Allah SWT will help u... she was crying... i cant even think back that moment! make me cry again!

She went back to hospital after Maghrib, she went first with her MIL and husband,later i was in another car with my mum... the time we arrived my sis already in OT, somehow, we went inside and said to her dun be scared and everything will be all right...

We were waiting about 25-30 minutes, and please dun ask me how was me that time... i was like keep on zikir and praying that everything will be fine.... we heard the baby crying sound... and immediately myself, my BIL, my sis MIL, also my mum n dad (oh yeah my dad was there, he came by bike) crying, SubhanaAllah... it was great feelings... and the nurse bring the MOST CUTE BABY... omg!! IT WAS GIRL!!.... really2 pretty..... still i dun feel too comfortable because my sis did not come out yet... my BIL hold the baby and iqamat... after that everyone come n kiss the baby.

After 45 minutes, my sis came out from the OT... she looks fine... but we did not talk much to her... we ask her to take rest... i kiss her and said ur a mommy now for a beautiful baby... She smiled... i said take a good care of urself... i said ur the most brave mommy :).....

u know what.... my tears coming out!!! seriously.... i need to thanks ALLAH SWT for giving me a AUNT tittle... it is so pleasure for me....

btw the beautiful princess name is AYISHA NAJIHA

Ok, see u all next time!!.... want to find some tissue to wipe my tears... auwwwww....

-SeemaSalam-